geschorste auto op eigen terrein achter flat mag niet?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jeroen123 TS
Infopolitie Gast

geschorste auto op eigen terrein achter flat mag niet?

Ongelezen bericht door Jeroen123 »

Mijn auto is al 2,5 jaar geschorst en staat al die tijd achter op een parkeerplek op het eigen terrein van de flat waar ik een huis huur.Nu had ik wat ruzie met de onderburen naast ons paar dagen geleden: voor de duidelijkheid: heel de buurt heeft ruzie met die mensen. En het laatste wat dat mens zei: ik ga de politie bellen. (ze vond dat het stonk in de gang van de kelders naar olie en schold me de huid vol, ik had inderdaad wat olie overgeheveld in mijn eigen kelder en de lucht was nog niet vervlogen)

nu krijg ik dus vandaag de politie aan de deur dat mijn auto onverzekerd is. Ik heel verbaasd: ja al 2,5 jaar en hij staat op eigen prive terrein. Volgens de politieman is dit geen eigen terrein en moet de auto binnen 2 dagen weg zijn en in een garage staan anders krijg ik een boete en moet met terugwerkende kracht autoverzekering en wegenbelasting gaan betalen. Paar honderd/duizend euro dus. Nu vraag is mij af: mag dit echt niet? Er staat duidelijk een bordje prive terrein bij de ingang van ons parkeerterrein. Dus dat is geen openbare weg neem ik aan.
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Re: geschorste auto op eigen terrein achter flat mag niet?

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Het begrip eigen terrein komt eigenlijk alleen voor in het civiele recht. Voor de wegenverkeerswet spreken we van een 'voor verkeer openstaande weg'. Een bordje eigen terrein sluit nog geen weg af voor verkeer. Alleen bijvoorbeeld een hek er omheen en een slagboom waar je alleen met toegangspasjes langs komt doet dat.

Een geschorsde, niet verzekerde auto, mag niet op de weg staan. Dus ook niet op het eigen terrein achter een flat. Natuurlijk ish et vervelend dat u er na 2,5 jaar pas over aangesproken wordt maar juridisch klopt het wat gezegd wordt.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
gelderblom
Stamgast
Brigadier
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 71

Ongelezen bericht door gelderblom »

Op de site van de RdW lees ik over het begrip Openbare Weg het volgende
Niet op de openbare weg
Als de geldigheid van het kenteken is geschorst, mag u met het voertuig geen gebruik maken van de openbare weg. Dat geldt zowel in Nederland als in het buitenland. Uw voertuig mag ook niet op de openbare weg geparkeerd staan.
U mag met het geschorste voertuig van de openbare weg gebruik maken om naar de plaats van de keuring te gaan.

Wat is openbare weg?
•voetpaden, rijwielpaden, jaagpaden, dreven, molenwegen, kerkwegen en andere verkeersbanen voor beperkt gebruik;
•bruggen
Als er een bordje staat: " eigen terrein" dan is dat leuk maar dat betekent dat die weg/dat terrein niet van de gemeente of zo is, maar van een aantal particulieren (vereniging van eigenaren)
Dat is handig om te weten als je op dat terrein schade hebt opgelopen; dan weet je wie je aansprakelijk moet stellen.

Maar als er niet iets staat in de trant van " verboden toegang" en iedereen mag er komen, zoals voetgangers (is ook verkeer), dan gelden de gewone verkeersregels daar
Vent
Stamgast
Geslacht:

Ongelezen bericht door Vent »

Heeft de flat toevallig een slagboom voor de parkeerplaats ?

De auto parkeren achter een parkeerbeugel lijkt mij trouwens voldoende.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Vent schreef:Heeft de flat toevallig een slagboom voor de parkeerplaats ?

De auto parkeren achter een parkeerbeugel lijkt mij trouwens voldoende.
Als de auto achter een parkeerbeugel staat is het geen voor het openbaar verkeer openstaande weg meer?
Dacht het niet. Daar doet zo'n beugel niets aan af en een slagboom trouwens ook niet. Alleen restrictief toegangsbeleid kan in combinatie met die slagboom het openbare karakter wegnemen. Mijn gevoel zegt dat dit bij een flat niet van toepassing is.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Aangezien TS niet meer reageert, lijkt het weinig zinvol hier verder over te gaan. Er zal geen slagboom zijn, want TS vermeld slechts dat er een bordje staat met "privé-terrein".
Jeroen123 schreef:Er staat duidelijk een bordje prive terrein bij de ingang van ons parkeerterrein. Dus dat is geen openbare weg neem ik aan.
Lijkt me dus tijd voor een :slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten