De Nederlandse vlag

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Boefje
Infopolitie Gast

De Nederlandse vlag

Ongelezen bericht door Boefje »

Na een middagje shoppen heeft zoonlief eindelijk een "stoere" jas gevonden. Bij de legerdump, echt helemaal wat ie graag wou.
Na enkele dagen wordt hij op school door leraren erop aangesproken dat er een Nederlandse vlag op staat,...en dat mag niet :huh2: Ook tegenover personen moet hij zich een aantal keren verontschuldigen en uitleggen dat hij geen racist is. Dit notabene terwijl zijn beste vriend, die allochtoon is, naast hem liep.

Zijn verbazing was nog groter toen hij hoorde dat zijn jongere zus op school vlaggetjes had uitgedeeld gekregen van Suriname (zijn bezig met een project daar over). Alle kinderen liepen wapperend hiermee over straat.

Wat zijn de regels m.b.t. het dragen (of voeren) van een vlag, die van de vlag zelf ken ik wel....
En wat zouden jullie doen in zo'n geval ?
Venture
Stamgast
Stamgast
Geslacht: Man
Leeftijd: 40

Re: De Nederlandse vlag

Ongelezen bericht door Venture »

Het is een stukje symboliek, die de samenleving in het algemeen eraan hangt (of de media; denk aan Londsdale)... Dat maakt het lastig. Ik zou er inderdaad niet graag mee lopen. Ik vind het een moeilijk vraagstuk, wat afhankelijk is van leeftijd e.d.

Ik zou het 'm uitleggen, 'm een aantal zaken laten lezen/leren en hem daar zelf een conclusie uit laten trekken: wil ik er wel of niet mee lopen?

Qua verbod op school: dat maakt 't lastig. Zullen wel schoolregels zijn... Wel vreemd overigens, maar kan me er ook wel weer iets bij voorstellen.

Overigens dragen de heren en dames van de NL krijgsmacht ook allemaal zo'n vlaggetje, dus volledig in het negatieve staat het symbool van een vlag op de mouw absoluut niet. Het ligt aan de context waarin je e.e.a. aantreft denk ik.
Laatst gewijzigd door Venture op 08 feb 2009, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
OvD-OC MDN
Baksteen
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Baksteen »

Boefje schreef:Na een middagje shoppen heeft zoonlief eindelijk een "stoere" jas gevonden. Bij de legerdump, echt helemaal wat ie graag wou.
Na enkele dagen wordt hij op school door leraren erop aangesproken dat er een Nederlandse vlag op staat,...en dat mag niet :huh2: Ook tegenover personen moet hij zich een aantal keren verontschuldigen en uitleggen dat hij geen racist is. Dit notabene terwijl zijn beste vriend, die allochtoon is, naast hem liep.

Zijn verbazing was nog groter toen hij hoorde dat zijn jongere zus op school vlaggetjes had uitgedeeld gekregen van Suriname (zijn bezig met een project daar over). Alle kinderen liepen wapperend hiermee over straat.

Wat zijn de regels m.b.t. het dragen (of voeren) van een vlag, die van de vlag zelf ken ik wel....
in Nederland zijn sommige mensen een beetje doorgeschoten met sommige dingen.

Als sommige mensen en sommige dingen elkaars pad kruisen krijg je dit soort dingen.
Te zot voor woorden.

Als hij die vlag op z'n jas wil dragen kan en mag dat.
Of het sociaal geaccepteerd word in zijn omgeving is dan dus blijkbaar een ander vraagstuk waar jullie zelf de voor en nadelen van tegen elkaar moeten gaan afwegen.

Persoonlijk vind ik het verbieden van dit soort dingen zoals de school het doet een soort symptoombestrijding die als middel ernstiger is als de kwaal.
Kale
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

Ik heb nog nooit iemand aangesproken zien worden die bv de Turkse vlag op een jas droeg. Of bv de naam Malukku.
Dit zegt dus alles over de persoon die het verbod doet.
Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed

Ongelezen bericht door Botje »

Je kunt er lang en breed over epibreren maar bijvoorbeeld een bomberjack met Nederlands vlaggetje wordt nu eenmaal geassocieerd met vreemdelingenhaat. Met het dragen van zo'n jas zullen veel mensen je in een (niet al te best) hokje plaatsen. Dat is ook de reden dat veel scholen niet willen dat zo'n jas gedragen wordt.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Baksteen
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Baksteen »

Botje schreef:Je kunt er lang en breed over epibreren maar bijvoorbeeld een bomberjack met Nederlands vlaggetje wordt nu eenmaal geassocieerd met vreemdelingenhaat. Met het dragen van zo'n jas zullen veel mensen je in een (niet al te best) hokje plaatsen. Dat is ook de reden dat veel scholen niet willen dat zo'n jas gedragen wordt.
en met die reactie onderschrijven ze het effect en sterken ze de dragers ervan.
Ze geven aan dat ze de macht ervan erkennen en het zwaktebod is t verbieden.

Ik vind het een beetje synoniem lopen aan de uitspraak "zonder heler, geen steler".
The Scorpion
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 44

Ongelezen bericht door The Scorpion »

Ik ga met Kale mee. Die jassen met een mooi rood vlak op de achterzijde met een kruis/ster erop waar tig Marokkaanse jongeren mee lopen wordt toch ook toegestaan? Of zijn we bang om een dergelijke groep aan te spreken op zulke uitingen.....en zijn we liever laf links en het braafste jongetje van de klas...
Maar goed, is dat het waard als een groep mafketels straks zoonlief aftuigt omdat hij met een ''foute'' jas loopt...
Wie rent, bekent!
mwb
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Boefje schreef:Na een middagje shoppen heeft zoonlief eindelijk een "stoere" jas gevonden. Bij de legerdump, echt helemaal wat ie graag wou.

De politie doet er niets aan.
In zo'n geval zou ik zelf nooit hebben toegestaan dat zoonlief zo'n jack aanschafte.
Het gaat bij een vlag niet zo zeer om de vlag op zich, maar het idee er achter. Ga dat gesprek met uw zoon aan. Nagenoeg alle jongens die in zo'n jack lopen doen dat om te laten zien dat ze met extreem rechts sympatiseren. Eigen volk eerst, dat soort zaken.

Wellicht is uw zoon niet zo. In dat geval is het gewoon niet handig om toch in zo'n jack te lopen.
Koop dan de volgende keer een ander jack. suggestie.
Kale
Infopolitie Gast

En erbij lopen als een Antiliaan. Broek op je knieen. Ik zie het probleem van het vlaggetje niet. Het is wat de kijker er van maakt, niet diegene die het draagt. Ik vind Lonsdale persoonlijk best een mooi merk. Maar als ik in een Lonsdale shirt loop, zeker met mijn hoofd, ben ik ineens extreem rechts. Sorry hoor, maar ik vind het gel*l.
mwb
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Symboliek is nu eenmaal belangrijk in onze maatschappij.
Je mag dat onzin vinden, maar het is nu eenmaal wel zo.

Je gaat toch ook niet in een roze Fiat 500 naar een Metallica concert omdat je het zo'n mooie auto vindt?
Kale
Infopolitie Gast

mwb schreef:Symboliek is nu eenmaal belangrijk in onze maatschappij.
Je mag dat onzin vinden, maar het is nu eenmaal wel zo.

Je gaat toch ook niet in een roze Fiat 500 naar een Metallica concert omdat je het zo'n mooie auto vindt?
Waarom niet?
Copper
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Copper »

mwb schreef:Wellicht is uw zoon niet zo. In dat geval is het gewoon niet handig om toch in zo'n jack te lopen.
Koop dan de volgende keer een ander jack. suggestie.
Ja en met deze kleding wordt je zeker geassocieerd met voorbeeldgedrag!
Hoe dan ook, idd gel*l!
Wat als die jongen nou nog een paar andere vlaggen op zijn jas plaatst?
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Hilde »

mwb schreef:Je gaat toch ook niet in een roze Fiat 500 naar een Metallica concert omdat je het zo'n mooie auto vindt?
Zie het al helemaal voor me... Scorp :D
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Leanderx
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Leanderx »

Volgens mij is dit een duidelijk voorbeeld wat valt onder de vrijheid van meningsuiting, iemand kan best trots op zijn land en/ of nationaliteit zijn, zonder daarmee andere landen/ nationaliteiten af te vallen.

Met een EK/ WK kan het ineens wel en op de andere dagen van het jaar, behalve koninginnedag, ineens niet meer.

Een vlag alleen staat niet op verkeerde denkbeelden, dit hangt samen met andere gedragingen die meestal strafbaar zijn.

Het vervelende is alleen wel dat het vaak gedragen wordt door rechts-extremisten en hierdoor snel iedereen die een bomberjack draagt over een kam wordt geschoren met rechts-extremisten.
Dit is een probleem wat zich niet alleen nu voordoet, maar wat zich ook al meer dan tien jaar geleden afspeelde tijdens de 'gabber' periode, hierbij werden ook vaak koppen kaal geschoren en bomberjacks gedragen, waar dan ook een vlag op zat.

Een meerderheid van de mensen zagen gabbers aan als rechts-extremisten, terwijl dit helemaal niet zo was. Een groep mensen wil zich vaak onderscheiden van andere 'groepen', dit is ook de reden dat mensen bepaalde kleding dragen om ergens bij te horen. Als ouders kan je een goed gesprek voeren wat de beweegredenen zijn om de jas te dragen, maar het verbieden lijkt me erg ver gaan. Het kan wel goed zijn om meer inzicht te krijgen in de denkwijze van uw kind.

Of een school het kan verbieden? Ik denk van wel, zo kan het ook op sommige scholen verboden zijn om een hoofddoekje, een jezuskruis of een keppeltje te dragen. Alleen zal een school wel eenduidig moeten zijn in dit beleid, naar mijn mening. Dus niet het Nederlandse vlaggetje verbieden, maar wel een marokaanse/ Turkse/ Surinaamse/ Antiliaanse/ Poolse vlag te dulden.
Vaak doen scholen dit om de onafhankelijkheid van de school aan te tonen. Ik zelf vind het juist mooi om te zien dat vele culturen en geloven op een school samen kunnen zijn. Bij mij op school werden dergelijke jassen vroeger ook door bepaalde personen gedragen en waren er ook geen problemen. Ik denk dat we tegenwoordig wel eens te veel opblazen en het willen verbergen door het maar te verbieden. Maar daarmee los je het probleem niet op en maak je het zoals baksteen al zei, alleen maar erger. De mensen die juist willen dat de vlag wordt gekoppeld aan het rechts-extremisme worden hierdoor alleen maar gesterkt.
maikel
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door maikel »

vind het ronduit belachelijk dat ze dat verbieden
want ze verbieden je dus om trots te zijn op je vaderland
dan zou ik vanaf dat moment ook niet meer nederlands gaan spreken maar zelf 1 of andere rare taal bedenken ofzo want ja mischien kunnen andere mensen anders wel denken dat je racist bent
Gesloten