invoegen snelweg

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

The Scorpion
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 44

Ongelezen bericht door The Scorpion »

zijlvaart67 schreef:Maar je moet ook niet in z'n dooie hoek blijven hangen, je moet wel laten zien dat je er bent... :lol:
Als hij mij over het hoofd ziet, moet hij nodig aan zijn ogen geholpen worden :lol:
Toen ik daarna even naast hem ging rijden zag hij me overigens maar al te goed. Na een vriendelijke blik gaf hij vol gas, de held
Wie rent, bekent!
Albert die veel pech heef
Infopolitie Gast

vluchtstrook gebruiken bij het invoegen

Ongelezen bericht door Albert die veel pech heef »

Toevallig heb ik vandaag rij-examen gedaan. Ik moest invoegen op de snelweg en ik kwam in een situatie waarbij een auto achter mij door de doorgetrokken streep reed en zo invoegde. Daarna gaf hij gas bij zodat ik onmogelijk kon invoegen (er reed namelijk daarvoor een vrachtwagen). Ik dacht op dat moment dat ik volgens de wet nooit de vluchtstrook mocht gebruiken om daar in te voegen, dus ik verminderde (na het controlleren van achterop komende wagens) drastisch mn snelheid. Mn examinator trok daardoor aan mn stuur en zei dat ik via de vluchtstrook moest gaan en door dat akkafietje ben ik gezakt. Nu heb ik natuurlijk enorm pech gehad met die "achterlijke boer", maar ik ben daardoor wel gezakt, terwijl ik in mn achterhoofd had dat ik niet over de vluchtstrook mocht gaan. Nu vroeg ik me af of die examinator me daarvoor terecht heeft laten zakken.
Guido
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

de gedachtenkronkels van het CBR zijn soms onnavolgbaar.

maar er is hier niemand die je hier een zinnig antwoord op kan geven ben ik bang
Albert -
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Albert - »

Guido schreef:de gedachtenkronkels van het CBR zijn soms onnavolgbaar.

maar er is hier niemand die je hier een zinnig antwoord op kan geven ben ik bang

Gedachtenkronkels van het CBR zijn indd onnavolgbaar vaak :P, maar het is wel kl*te dat ze me op zoiets liet zakken, terwijl ik voor mijn gevoel juist goed en het beste heb gehandeld, tenslotte als ik ooit nog eens in zo'n situatie kom heb ik geen zin in een boete vaan 200 euries.

In iedergeval zal dit waarschijnlijk altijd een twist punt zijn, wat voor de een veilig is is voor de andere juist helemaal niet het beste oplosmiddel
Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed

Ongelezen bericht door Botje »

Guido schreef:de gedachtenkronkels van het CBR zijn soms onnavolgbaar.

Volgens mij is hier wel iemand die daar antwoord op kan geven: rijschoollucassen.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Als het 'normale' invoegen onvoorzien onmogelijk wordt gemaakt, lijkt het me een kwestie van kiezen uit 2 kwaden en het doorrijden over de vluchtstrook lijkt me dan de beste (en juridisch meest aanvaardbare) oplossing...

Maar wellicht dat een rijschoolhouder hier het geldende beleid kan uitleggen...

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

rijschoollucassen
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Jaap
Geslacht:

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Wat Zijlvaart al aangeeft is zonder meer de beste oplossing. Sta je eenmaal stil aan het einde van de invoegstrook, kom je nooit meer veilig weg. Helaas een verkeerde keuze op dat examen dus. Mogelijk is het probleem daar al eerder ontstaan, door onvoldoende snelheid te maken op de invoegstrook. Dit kan de reactie van de achterligger uitlokken, waardoor hij er veel te vroeg voorbij gaat.

CBR wil niet persé foutloos rijden zien, het actief vinden van de juiste (veiligste) oplossing na een fout (van jezelf of een ander) legt veel meer gewicht in de schaal.

j.l.
Frits
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Frits »

Waarom is die regel indertijd veranderd? Het is toch veel veiliger via de vluchtstrook in te voegen dan stil te gaan staan aan het eind van de invoegstrook?
Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Frits schreef:Waarom is die regel indertijd veranderd? Het is toch veel veiliger via de vluchtstrook in te voegen dan stil te gaan staan aan het eind van de invoegstrook?
Dat laatste (stil gaan staan aan het eind van de invoegstrook) kun je ook beter niet doen, omdat je dan de invoegstrook niet meer kunt gebruiken waarvoor deze bedoeld is..........
En dat is: daarop zoveel snelheid te maken dat je nagenoeg net zoveel snelheid als het overige gelijksoortige verkeer ter plaatse.
In het voorbeeld van Albert (achteraf weet iedereen hoe het had gemoeten) :P had hij inderdaad beter een stukje vluchtstrook mee kunnen pakken.
Zoals wel vaker, is er waarschijnlijk in het voortraject al iets niet helemaal goed gegaan waardoor deze situatie kon ontstaan; maar dat is natuurlijk allemaal gissen, omdat wij er niet bij zijn geweest. :|
Gesloten