Moderator: Moderatorteam
Ik lees dit onderwerp nu voor het eerst en ondanks dat er al vele reacties zijn geweest, kan ik het niet nalaten ook te onderstrepen hoe uitermate irritant dat is. Maar nog niet half zo irritant als die blinden die bij de minste beweging op de invoegstrook al naar links uitwijken .... lekker is dat als je met 120+ komt aanvliegenKaPiche schreef: Nu gebruikt bijna geeneen bestuurder de volledige lengte van de invoegstrook, waardoor mensen met een te lage snelheid invoegen
Mij (en ongetwijfeld ook een hoop anderen) is lang geleden zelfs geleerd daar -indien noodzakelijk- eventueel het verlengde vd invoegstrook cq de vluchtstrook voor te gebruiken. Gewoon doortrappen tot je op snelheid bent, dus aanpassen aan het verkeer op de rechter rijstrook.KaPiche schreef:Bestuurders voegen al in terwijl ze nog niet eens op 1/4 van de invoegstrook zijn.
Je hebt de invoegstrook om snelheid te maken, kijken, anticiperen en in te voegen gebruik hem dan ook zo.
Tja, dat is dan wel een hele tijd geleden. Het gebruik van de vluchtstrook als verlengde van de invoegstrook is gewoon verboden, het is geen noodgeval. Dat is het altijd al zo geweest, maar sommige rij-instructeurs leren dat nog steeds aan hun leerlingen.Bim schreef: Mij (en ongetwijfeld ook een hoop anderen) is lang geleden zelfs geleerd daar -indien noodzakelijk- eventueel het verlengde vd invoegstrook cq de vluchtstrook voor te gebruiken. Gewoon doortrappen tot je op snelheid bent, dus aanpassen aan het verkeer op de rechter rijstrook.
Die ene diender is er toch geweest, want het hof Leeuwarden was er duidelijk in.zijlvaart67 schreef:Mits je een diender kan vinden die daar voor schrijft...![]()
Persoonlijk schrijf ik sneller mensen op die met 60 hun auto 'naar links gooien' dan mensen die wel flink 'doortrappen', maar toch even een inschattingsfoutje maken...
Gebruik van de vluchtstrook is inderdaad uit den boze. Stilstaan is echter ook geen pretje. als duidelijk is dat invoegen niet gaat lukken, dan stoppen vóóraan op begin van de invoegstrook. Als invoegen mislukt (vaak door toedoen van anderen=>te weinig afstand houden) kies ik toch voor de vluchtstrook, en laat dat ook mijn leerlingen doen. Maar dat je fout zit.... dat mag duidelijk zijn.Mofkap schreef:Tja, dat is dan wel een hele tijd geleden. Het gebruik van de vluchtstrook als verlengde van de invoegstrook is gewoon verboden, het is geen noodgeval. Dat is het altijd al zo geweest, maar sommige rij-instructeurs leren dat nog steeds aan hun leerlingen.Bim schreef: Mij (en ongetwijfeld ook een hoop anderen) is lang geleden zelfs geleerd daar -indien noodzakelijk- eventueel het verlengde vd invoegstrook cq de vluchtstrook voor te gebruiken. Gewoon doortrappen tot je op snelheid bent, dus aanpassen aan het verkeer op de rechter rijstrook.
Het kost €200.
rijschoollucassen schreef:Gebruik van de vluchtstrook is inderdaad uit den boze. Stilstaan is echter ook geen pretje. als duidelijk is dat invoegen niet gaat lukken, dan stoppen vóóraan op begin van de invoegstrook. Als invoegen mislukt (vaak door toedoen van anderen=>te weinig afstand houden) kies ik toch voor de vluchtstrook, en laat dat ook mijn leerlingen doen. Maar dat je fout zit.... dat mag duidelijk zijn.Mofkap schreef:Tja, dat is dan wel een hele tijd geleden. Het gebruik van de vluchtstrook als verlengde van de invoegstrook is gewoon verboden, het is geen noodgeval. Dat is het altijd al zo geweest, maar sommige rij-instructeurs leren dat nog steeds aan hun leerlingen.Bim schreef: Mij (en ongetwijfeld ook een hoop anderen) is lang geleden zelfs geleerd daar -indien noodzakelijk- eventueel het verlengde vd invoegstrook cq de vluchtstrook voor te gebruiken. Gewoon doortrappen tot je op snelheid bent, dus aanpassen aan het verkeer op de rechter rijstrook.
Het kost €200.
Rij-instructeurs die zonder meer de leerling leren dat je de vluchtstrook op moet, zitten fout.
j.l.
Mijn ideeThe Scorpion schreef:Van de week tijdens het rijden stiekem aan dit topic gedacht. Er kwamen twee auto's aan op de oprit, wilden invoegen op de A44. Laat ik het toch maar eens netjes doen dan, dacht ik nog. Het is dat de remmen van mijn sportwagen prima werken anders was ik nu dood (of nog erger) geweest. Volgende keer ga ik lekker veilig weer naar links, jullie zoeken het maar uit.
Ik ken een aantal uitspraken, maar ik hoor zelf 99 van de 100 keer de smoes dat ze 'er niet tussen gelaten werden' (terwijl ze nog even snel een paar auto's wilden inhalen)... Ik vrees dat die verklaring voor 99% van dergelijke overtreders opgaat...Mofkap schreef: Die ene diender is er toch geweest, want het hof Leeuwarden was er duidelijk in.
De feitelijke omstandigheden ken ik niet, ik weet ook niet of die in het arrest ter sprake kwamen. Het hof kwam helemaal niet aan beoordeling van de omstandigheden toe, die waren irrelevant.zijlvaart67 schreef:Ik ken een aantal uitspraken, maar ik hoor zelf 99 van de 100 keer de smoes dat ze 'er niet tussen gelaten werden' (terwijl ze nog even snel een paar auto's wilden inhalen)... Ik vrees dat die verklaring voor 99% van dergelijke overtreders opgaat...Mofkap schreef: Die ene diender is er toch geweest, want het hof Leeuwarden was er duidelijk in.
Ik kan me tenminste niet voorstellen dat oma hiervoor wordt bekeurd...