invoegen snelweg

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht: Man
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Wordt het tijd dat je ze eens 'kort zet' daar... :lol: :lol: :lol:

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Tja, zo veel mensen zo veel meningen

Het is en blijft geven en nemen op de drukke wegen, ik rij elke dag op de A2, bij Culemborg word de snelweg 3 baans, maar elke keer weer zijn er van die opgefokte leasebakkenrijders die zonodig zo snel mogelijk op de middelste/linker baan willen rijden, je merkt ook dat bij het veranderen van 2 naar 3 banen de hele boel op een hoop loopt, want 500 mtr na de verbreding gaat het verkeer weer lekker op gang komen.

Als een invoeger niet het fatsoen en inzicht heeft om met gepaste snelheid in te voegen, dan gaat wel zijn linker spiegeltje er af als ik niet uit kan wijken, is die mogelijkheid er wel, dan zal ik naar de linkerbaan gaan.
A : het verkeer stroomt beter door
B : het wekt geen agressie op
C : de invoeger gewoon negeren.

Wat erger is dat soms ook vrachtwagens uitwijken voor collega's, dan wordt het pas echt oppassen geblazen, of dat er een invoeger met 80km/u plots tussen de vrachtauto's uit komt terwijl de rechter baan 120 (of harder) rijdt.

Ben zelfs een keer achtrna gezeten door een sukkel die in wilde voegen met 60 of 70km/u, ik raasde langs hem heen met 120 (kon niet naar links), maar éénmaal op de snelweg wist hij wel het gaspedaal te vinden om mij op m'n bumper te gaan hangen met groot licht er op en wijzend naar de vluchtstrook om mij tot stoppen te dwingen.
Vervolgens ben ik de 1e de beste afrit op gereden en bovenaan de afrit op een veilige plaats de auto stil gezet, er zat een ouwe knar in van pl/m 70 jaar met een grote smo*l van heb ik jou daar.
Uit respect voor ouderen heb ik mijn handen thuis gehouden, maar toen hij zijn vuist op mijn gezicht wilde zetten veegde ik hem toch maar even onderuit en waarschuwde hem voor de resterende gevolgen en daarnaast de uitleg over zijn invoeg gedrag.
Hij schold me uit en riep dat hij aangifte ging doen van molest, ik heb er niets meer van vernomen, maar toch vrat het aan me dat zo'n knakker (lees veroorzaker) verhaal gaat halen over zijn eigen lompigheid en gebrek aan inzicht bij iemand die er totaal niets aan kan doen.

Misschien toch wel eens een ideetje om i.p.v. reclame uit te zenden een spotje tussendoor doen met examenvragen uit het CBR, "ik voeg in op de snelweg, moet ik het verkeer op de hoofdrijbaan voor laten gaan ?" JA/NEE
Bim
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bim »

KaPiche schreef: Nu gebruikt bijna geeneen bestuurder de volledige lengte van de invoegstrook, waardoor mensen met een te lage snelheid invoegen
Ik lees dit onderwerp nu voor het eerst en ondanks dat er al vele reacties zijn geweest, kan ik het niet nalaten ook te onderstrepen hoe uitermate irritant dat is. Maar nog niet half zo irritant als die blinden die bij de minste beweging op de invoegstrook al naar links uitwijken .... lekker is dat als je met 120+ komt aanvliegen :lol: Van die "uitwijkers" zou het rijbewijs direct ingevorderd mogen worden ... en versnipperd.
KaPiche schreef:Bestuurders voegen al in terwijl ze nog niet eens op 1/4 van de invoegstrook zijn.
Je hebt de invoegstrook om snelheid te maken, kijken, anticiperen en in te voegen gebruik hem dan ook zo.
Mij (en ongetwijfeld ook een hoop anderen) is lang geleden zelfs geleerd daar -indien noodzakelijk- eventueel het verlengde vd invoegstrook cq de vluchtstrook voor te gebruiken. Gewoon doortrappen tot je op snelheid bent, dus aanpassen aan het verkeer op de rechter rijstrook.
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Bim schreef: Mij (en ongetwijfeld ook een hoop anderen) is lang geleden zelfs geleerd daar -indien noodzakelijk- eventueel het verlengde vd invoegstrook cq de vluchtstrook voor te gebruiken. Gewoon doortrappen tot je op snelheid bent, dus aanpassen aan het verkeer op de rechter rijstrook.
Tja, dat is dan wel een hele tijd geleden. Het gebruik van de vluchtstrook als verlengde van de invoegstrook is gewoon verboden, het is geen noodgeval. Dat is het altijd al zo geweest, maar sommige rij-instructeurs leren dat nog steeds aan hun leerlingen.

Het kost €200.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent

Mits je een diender kan vinden die daar voor schrijft... :wink:

Persoonlijk schrijf ik sneller mensen op die met 60 hun auto 'naar links gooien' dan mensen die wel flink 'doortrappen', maar toch ff een inschattingsfoutje maken...

Maar dat is persoonlijk, laat ik dat voorop stellen... :lol:

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Mofkap
Infopolitie Gast

zijlvaart67 schreef:Mits je een diender kan vinden die daar voor schrijft... :wink:

Persoonlijk schrijf ik sneller mensen op die met 60 hun auto 'naar links gooien' dan mensen die wel flink 'doortrappen', maar toch even een inschattingsfoutje maken...
Die ene diender is er toch geweest, want het hof Leeuwarden was er duidelijk in. :)
rijschoollucassen
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Jaap

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Mofkap schreef:
Bim schreef: Mij (en ongetwijfeld ook een hoop anderen) is lang geleden zelfs geleerd daar -indien noodzakelijk- eventueel het verlengde vd invoegstrook cq de vluchtstrook voor te gebruiken. Gewoon doortrappen tot je op snelheid bent, dus aanpassen aan het verkeer op de rechter rijstrook.
Tja, dat is dan wel een hele tijd geleden. Het gebruik van de vluchtstrook als verlengde van de invoegstrook is gewoon verboden, het is geen noodgeval. Dat is het altijd al zo geweest, maar sommige rij-instructeurs leren dat nog steeds aan hun leerlingen.

Het kost €200.
Gebruik van de vluchtstrook is inderdaad uit den boze. Stilstaan is echter ook geen pretje. als duidelijk is dat invoegen niet gaat lukken, dan stoppen vóóraan op begin van de invoegstrook. Als invoegen mislukt (vaak door toedoen van anderen=>te weinig afstand houden) kies ik toch voor de vluchtstrook, en laat dat ook mijn leerlingen doen. Maar dat je fout zit.... dat mag duidelijk zijn.
Rij-instructeurs die zonder meer de leerling leren dat je de vluchtstrook op moet, zitten fout.

j.l.
The Scorpion
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 44

Ongelezen bericht door The Scorpion »

Van de week tijdens het rijden stiekem aan dit topic gedacht. Er kwamen twee auto's aan op de oprit, wilden invoegen op de A44. Laat ik het toch maar eens netjes doen dan, dacht ik nog. Het is dat de remmen van mijn sportwagen prima werken anders was ik nu dood (of nog erger) geweest. Volgende keer ga ik lekker veilig weer naar links, jullie zoeken het maar uit.
Wie rent, bekent!
Bim
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bim »

rijschoollucassen schreef:
Mofkap schreef:

Het kost €200.
Gebruik van de vluchtstrook is inderdaad uit den boze. Stilstaan is echter ook geen pretje. als duidelijk is dat invoegen niet gaat lukken, dan stoppen vóóraan op begin van de invoegstrook. Als invoegen mislukt (vaak door toedoen van anderen=>te weinig afstand houden) kies ik toch voor de vluchtstrook, en laat dat ook mijn leerlingen doen. Maar dat je fout zit.... dat mag duidelijk zijn.
Rij-instructeurs die zonder meer de leerling leren dat je de vluchtstrook op moet, zitten fout.

j.l.

vandaar ook de toevoeging in mijn tekst "indien noodzakelijk" ; dat staat er niet voor niets.
koopman
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door koopman »

The Scorpion schreef:Van de week tijdens het rijden stiekem aan dit topic gedacht. Er kwamen twee auto's aan op de oprit, wilden invoegen op de A44. Laat ik het toch maar eens netjes doen dan, dacht ik nog. Het is dat de remmen van mijn sportwagen prima werken anders was ik nu dood (of nog erger) geweest. Volgende keer ga ik lekker veilig weer naar links, jullie zoeken het maar uit.
Mijn idee :wink: :wink: :wink:
Hoe was dat ook weer???? Letter van de wet of in de geest van>>>>
The Scorpion
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 44

Ongelezen bericht door The Scorpion »

in de geest van : survival of the smartest ofzo 8)
Wie rent, bekent!
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent

Maar je moet ook niet in z'n dooie hoek blijven hangen, je moet wel laten zien dat je er bent... :lol:

Maar goed, je hebt er altijd idioten tussen zitten die het nooit zullen leren... en ook daar moet je rekening mee houden... en met een motor ietsje meer (om meerdere redenen)... :wink:

Je hart is tenminste weer even goed doorgespoeld... :wink:

Donald Tusk

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent

Mofkap schreef: Die ene diender is er toch geweest, want het hof Leeuwarden was er duidelijk in. :)
Ik ken een aantal uitspraken, maar ik hoor zelf 99 van de 100 keer de smoes dat ze 'er niet tussen gelaten werden' (terwijl ze nog even snel een paar auto's wilden inhalen)... Ik vrees dat die verklaring voor 99% van dergelijke overtreders opgaat...

Ik kan me tenminste niet voorstellen dat oma hiervoor wordt bekeurd... :wink:

Donald Tusk

Ad
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Ad »

Ik moet eerlijk zeggen, in de 28 jaar dat ik autorij heb ik nog NOOIT de vluchtstrook nodig gehad om in te voegen.

Aan de andere kant, ik ga er per eerste gelegenheid tussen of dat nou vlak achter een trage vrachtwagen is of niet. Dat regel ik na het invoegen dan wel weer. Op de oprit gaat het gas op de plank tenzij ik een auto heb die in een flits kan accellereren. Zodat ik in ieder geval tegen de snelheid aan zit tegen de tijd dat ik moet invoegen. Liefst een fractie sneller, dan weet ik zeker dat ik niet afsnij of mensen naar de linker baan druk.

Groeten,

Ad
Mofkap
Infopolitie Gast

zijlvaart67 schreef:
Mofkap schreef: Die ene diender is er toch geweest, want het hof Leeuwarden was er duidelijk in. :)
Ik ken een aantal uitspraken, maar ik hoor zelf 99 van de 100 keer de smoes dat ze 'er niet tussen gelaten werden' (terwijl ze nog even snel een paar auto's wilden inhalen)... Ik vrees dat die verklaring voor 99% van dergelijke overtreders opgaat...

Ik kan me tenminste niet voorstellen dat oma hiervoor wordt bekeurd... :wink:
De feitelijke omstandigheden ken ik niet, ik weet ook niet of die in het arrest ter sprake kwamen. Het hof kwam helemaal niet aan beoordeling van de omstandigheden toe, die waren irrelevant.

Het verweer van de betrokkene (opa?) was dat hij slechts een kort afstand van de vluchtsrtook gebruik had gemaakt, als verlengde van de invoegstrook, omdat hij niet eerder kon invoegen. Zo was het hem - dat stelde hij - ook geleerd bij de rijopleiding.

Het hof zei heel simpel: dat mag niet, het is geen noodgeval.

Nog snel even wat auto's over de invoegstrook rechts inhalen en dan op het laatst er tussendrukken. Bekend verschijnsel. Ik heb gelukkig een mooie toeter om mijn motor.
Gesloten