Ik heb recent een phishingmail ontvangen die duidelijk op Nederlandse gebruikers is gericht. Ik heb niet op de link geklikt en ben dus gelukkig geen slachtoffer geworden.
Ik heb de e-mail, een screenprint en een korte uitleg meegenomen naar een politiebureau. Daar kon geen aangifte worden opgenomen, omdat ik zelf geen schade had en nergens op had geklikt. Dat begrijp ik, maar ik vraag me af waar dit soort informatie dan wél terechtkan.
De phishingpagina was op dat moment nog bereikbaar en ik heb de relevante meldroutes voor phishing en hosting al gebruikt. Toch lijkt het mij waardevol als de politie zulke signalen ook kan verzamelen, zeker wanneer een campagne zich op Nederlandse burgers richt.
Mijn vraag: waar kan iemand die geen slachtoffer is, maar wel concreet bewijs van een actieve phishingcampagne heeft, dit het beste melden zodat het als bruikbaar signaal bij de politie terechtkomt?
Ik zoek geen advies over mijn eigen schade, want die is er niet. Ik wil vooral voorkomen dat anderen erin trappen.
Waar kan ik phishing melden als ik zelf geen slachtoffer ben?
Moderator: Moderatorteam