Vraag over aangifte – heimelijk opnemen en belaging

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief. Hier geen uitgebreide discussies, daarvoor staan andere forumdelen ter beschikking.

Moderator: Moderatorteam

Pamela123456 TS
Infopolitie Gast

Verborgen audiorecorder

Ongelezen bericht door Pamela123456 »

Mijn ex heeft laatste jaar een audiorecorder in mijn slaapkamer geplaatst. Mijn zoon heeft het gevonden.
Ik ben bijna 9 jaar gescheiden en woon niet meer samen met mijn ex.
Hij vindt allerlei excuses om bij mij te komen en door mijn kinderen hij soms doet het.
Wanneer ik de audiorecorder heb gevonden, werd ik boos en heb ik berichten gestuurd. Hij heeft gelogen en gezegd dat de audiorecorder was wel van hem maar dat hij wist niet hoe die bij mij was gekomen.
Eindelijk, een paar weken geleden zei hij dat het was hem dat heeft de audiorecorder in mijn huis geplaatst.
Ik heb de politie gebeld en wilde ik een aangifte doen (want misschien door dat gaat hij mij alleen laten) maar die mevrouw zei dat het is nit genoeg. Ook als ik bewijs heb dat hij dat heeft gedaan.

Is het echt zo? Er is niks dat kan gedaan worden?
Pamela1234567 TS
Infopolitie Gast

Vraag over aangifte – heimelijk opnemen en belaging

Ongelezen bericht door Pamela1234567 »

Goedemiddag,

Ik neem contact op naar aanleiding van een telefoongesprek met een agente van uw bureau. Mij werd meegedeeld dat de politie niets kan doen met betrekking tot een verborgen audiorecorder die mijn ex-man in mijn slaapkamer heeft geplaatst zonder mijn toestemming.
Ik begrijp dit niet, omdat heimelijk opnemen strafbaar is op grond van artikel 139a van het Wetboek van Strafrecht. Ik beschik over bewijsmateriaal: mijn ex-man heeft tegenover zijn zus toegegeven dat hij de recorder heeft geplaatst, en ik heb een geluidsopname van deze bekentenis. Daarnaast heb ik het fysieke apparaat nog in mijn bezit.
Mijn vragen zijn:
Is het correct dat ik geen aangifte kan doen van heimelijk opnemen, ook al heb ik bewijs van de daad én van de bekentenis?
Zo ja, kunt u mij uitleggen op welke juridische grond dit niet mogelijk is?
Zo nee, hoe kan ik alsnog officieel aangifte doen?
Ik verzoek u vriendelijk dit schriftelijk te beantwoorden.

Groeten, Pamela
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Vraag over aangifte – heimelijk opnemen en belaging

Ongelezen bericht door MotoRon »

Opmerking van moderator MotoRon

Berichten even samen gevoegd
@Pamela123456 1 keer de vraag stellen is voldoende. Berichten van nieuwe gebruikers moeten eerst goedgekeurd worden door een moderator, voordat de vraag zichtbaar wordt.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
vraagteken
Stamgast
Agent
Inspecteur
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 39

Ongelezen bericht door vraagteken »

Hoi Pamela,

Dit is NIET de officiele wensite van de politie, maar een forum over de politie door (soms, te zien bij onze naam) politiemensen. Wij kunnen hier dus niet officieel reageren.

Wat een rotsituatie zeg! Heeft hij nog een sleutel of laten de kinderen hem binnen? Is hij dan ook bij de slaapkamer van u en zonder toezicht?

- 139a Sr stelt het opnemen of afluisteren (niet het plaatsen) strafbaar. Als er een gesprek opgenomen wordt (of poogt te worden) is dit strafbaar en kunt u daarvan aangifte doen.
- Hoe kansrijk een aangifte is, kan complex worden. Hij zou in het beste geval daarmee verdachte worden (27 Sv) en zijn zus is daarmee verschoningsgerechtigd. Dat betekent dat zij geen verklaring af hoeft te leggen over haar broer (217 Sv).
- Een veroordeling kan niet tot stand komen op basis van een getuigeverklarig (342 lid 2 Sv).
- Het is een feit met een relatief lage strafbedreiging (maximaal zes maanden cel bij een succesvolle poging). De middelen om onderzoek te doen zijn daardoor beperkt.

Nogmaals, dit is geen officieel antwoord. U kunt contact opnemen met met de politie via politie.nl of bellen met het algemene nummer van de politie, 0900-8844.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Ter aanvulling op de reactie van vraagteken. De politie is verplicht een aangifte op te nemen dus telefonisch weigeren mag niet. De politie mag u wel wijzen op de haalbaarheid van een aangifte. De politie is namelijk niet verplicht om een gedane aangifte ook in behandeling te nemen. Tegen de weigering een aangifte op te nemen kan een klacht worden ingediend bij de politie en het openbaar ministerie.
Stay safe out there.
Pamela1234567 TS
Infopolitie Gast

Goedemorgen en Dankjullie wel voor jullie antwoorden.
Hij heeft geen sleutels maar soms komt hij in huis en soms de kinderen laten hem binnen. Hij doet alsof dit huis gan hem is.

Toen mijn zoon het apparaat vond, was het nog ingeschakeld en actief aan het opnemen. Mijn zoon was aanwezig in de slaapkamer terwijl het apparaat aanstond. Toen hij het aan mij overhandigde, hebben wij het samen uitgeschakeld.
Toen hij met zijn zus aan de telefoon spraak, was hij in mijn huis, ik heb hem met mijn telefoon geregistreerd. Ik ben zeker dat zijn zus zou nooit iets tegen hem zeggen.

Er zijn ook meerdere dingen aan de hand. Veilig thuis is betrokken voor mijn dochter, we moeten in gesprek met de wijkteam (er duurt vreselijk lang).
Mensen denken dat ik te lief ben en laat hem in mijn huis. Maar eigenlijk ik probeer mijn best om geen ruzie te maken want hij gebruik dan mijn dochter om mij pijn te doen of om mijn bang te maken.
Hij maakt niet specifiek (altijd iets langs de grenzen) natuurlijk, zodat ik geen bewijs kan hebben. Maar psychologish geeft mij paniek aanvallen. Mijm psycholoog heeft ook veilig thuis gecontracteerd omdat zij voor mijn dochter zorgde.

Dus ik hoop dat met dit aangifte, kan ik misschien meer hulp krijgen zodat hij niet nast mij kan komen if niet bij mijn huis.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Strafrechtelijk heb je niet zo heel veel te verwachten. Zoqals gezegd het bewijs is lastig en de strafmaat gering. Maar je kunt de zaak ook civiel rechtelijk aan pakken en via een advocaat zelf naar de rechter stappen. Dan kun je bijvoorbeeld op starffe van een dwangsom eisen dat hij iets dergelijks nooit meer doet of dat hij de woning niet meer mag binnen komen.
Dat zou je met een advocaat kunnen bespreken, zeker nu je aangeeft dat er meer aan de hand is. Bepaal dan de verstandigste weg, dat kan zijn strafrehctelijk of civielrechtelijk of niets.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Nou ja, Als hjet echt de woning van mevrouw is dan heeft meneer daar sowieso niets te zoeken. Ik begrijp dat het lastig is als de kids hem binnen laten maar dat is een kwestie van de kinderen instrueren en ja, da's moeilijk maar spreek dan af met papa op neutraal terrein. Kinderen wisselen ook alleen aan de deur, niet in de sklaapkamer van de kinderen en als dat al gebeurt, als de kinderen "hun nieuwe deknbed met een olifant erop" willen laten zien (en dat gebeurt, kids zijn enthousiast), dan enkel met mama erbij.

Dit is moeilijk en nog moeilijker uit te leggne aan kinderne maar pa heeft daar geen rechten in dat huiis, nogmaals, als meneer daat niet meer woont (en daar ga ik dus even vanuit). Mevrouw kan hem dus al de toegan ontzeggen, hoeft daar niets voor te doen, hij IS daar al niet welkom meer.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Pamela1234567 TS
Infopolitie Gast

Als het zo makkelijk was, dan had ik niet de politie nodig haha
Hij luister niet, en maakt mijn dochter schuldig voelen als zij naar mij luistert. Wanneer zij bij hem is.

Anyway, hartelijk bedankt voor jullie tijd en ondersteuning 🙏🏻
Plaats reactie