hoi
ik heb een buitenlands buurvrouw die op haar adres al jaren woonachtig is en dus ook in de brp staat.
nu valt het mij op dat ze al jaren met een duits kenteken in nederland heeft gereden. deze is sinds kort total loss gereden maar nu heeft ze weer een nieuwe auto opnieuw met een duits kenteken.
en ik betwijfel of hier een nederlands kenteken op komt.
wat is hier nou precies de wetgeving in?
vind het persoonllijk vervelend dat ik een kleine auto heb en veel belasting erover betaal maar zij dus met een duits kenteken geen belasting betaald en met grote zware auto's (in het verleden zelfs een diesel) rond rijd.
buitenlands kenteken
Moderator: Moderatorteam
Re: buitenlands kenteken
Goede vraag en helaas zien we dit best vaak. Op zich is het antwoord ook vrij eenvoudig. Als je in Nederland ingeschreven staat dien je een Nederlands kenteken te voeren.
Dit moet al meteen, maar met het OM is afgesproken dat we pas gaan verbaliseren bij 186 dagen of meer. Dit gaat dan om de BRP inschrijving en niet zo zeer hoe lang de auto op naam staat.
De uitzondering hierop is dat als je de auto voor je in het buitenland gevestigde bedrijf hebt, je deze na schriftelijke vrijstelling van de Belastingdienst wel mag rijden. Een van de voorwaarden daaraan is dan weer dat de meeste kilometers (lees gebruik) ook in het buitenland plaatsvindt. De bewijslast ligt hiervoor bij de gebruiker.
In veruit de meeste gevallen gaat het echter om particulieren die een maas in de wet menen gevonden te hebben maar platgelegd belasting aan het ontduiken zijn. Naast de belasting is het ook gewoon niet toegestaan volgens de Wegenverkeerswet en het Europees Verdrag van Wenen inzake het wegverkeer 1968. (Mocht je echt het naadje van de kous willen weten)
Dit moet al meteen, maar met het OM is afgesproken dat we pas gaan verbaliseren bij 186 dagen of meer. Dit gaat dan om de BRP inschrijving en niet zo zeer hoe lang de auto op naam staat.
De uitzondering hierop is dat als je de auto voor je in het buitenland gevestigde bedrijf hebt, je deze na schriftelijke vrijstelling van de Belastingdienst wel mag rijden. Een van de voorwaarden daaraan is dan weer dat de meeste kilometers (lees gebruik) ook in het buitenland plaatsvindt. De bewijslast ligt hiervoor bij de gebruiker.
In veruit de meeste gevallen gaat het echter om particulieren die een maas in de wet menen gevonden te hebben maar platgelegd belasting aan het ontduiken zijn. Naast de belasting is het ook gewoon niet toegestaan volgens de Wegenverkeerswet en het Europees Verdrag van Wenen inzake het wegverkeer 1968. (Mocht je echt het naadje van de kous willen weten)
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 64
In beginsel handhaaft de douane en de belastingdienst hierop en niet de politie. Wel kan de politie geconstateerde misbruik melden bij de belastingdienst.
Overigens is er wel een mogelijkheid om het voertuig met buitenlands kenteken aan te melden voor de Nederlandse wegenbelasting.
Overigens is er wel een mogelijkheid om het voertuig met buitenlands kenteken aan te melden voor de Nederlandse wegenbelasting.
Stay safe out there.
@SWAT hoe kom je daar bij?
Art 36 jo. 37 wvw zien hierop toe. Handhaving op de wvw ligt toch echt bij de politie. Er zijn zelfs standaard (tekst)imprimes in de maak voor MEOS gezien de regelmaat dat we dit tegenkomen.
Het is een misverstand om te denken dat het rijden met een buitenlands kenteken enkel de belasting wetgeving raakt.
Art 36 jo. 37 wvw zien hierop toe. Handhaving op de wvw ligt toch echt bij de politie. Er zijn zelfs standaard (tekst)imprimes in de maak voor MEOS gezien de regelmaat dat we dit tegenkomen.
Het is een misverstand om te denken dat het rijden met een buitenlands kenteken enkel de belasting wetgeving raakt.
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 64
Dan wordt er door de politie niet fanatiek op gehandhaafd want ik zie vanuit mijn functie heel wat pv's passeren en deze kom ik nooit tegen. Wel het voeren van valse kentekens en incidenteel een ongeldig Duits export kenteken maar dan hebben we het wel gehad.
Stay safe out there.
Weet niet of jij dan ook de MEOS verbalen nakijkt maar de k027 reeks is er in de recente jaren zelfs in zijn geheel voor aangepast.
Iedere eenheid heeft er ook een liaison voor en ik kan zeggen dat die van Den Haag toch redelijk fanatiek handhaven (mocht je de namen willen weten PB ik je die).
Iedere eenheid heeft er ook een liaison voor en ik kan zeggen dat die van Den Haag toch redelijk fanatiek handhaven (mocht je de namen willen weten PB ik je die).
- Hilde
- Moderator
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Opmerking van moderator Hilde
heren, houden we het even duidelijk voor de gast?==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)