Stopstrepen bij spoorwegovergang
Moderator: Moderatorteam
-
Stopstreep
- Infopolitie Gast
Stopstrepen bij spoorwegovergang
Zonet had ik een vriendelijke discussie met een vriend. Er is een spoorwegovergang. De weg over de overgang is een voorrangsweg. Er zijn geen verkeerslichten (alleen die van de overgang zelf).
Net vóór de overgang zit een stopstreep (streep 1). Voor deze stopstreep (verder van de overgang af af) zit een leeg vak/wegdeel (dus geen kruis in dat vak / ook geen fietsopstelvak) vak van enkele meters. Voor dit vak/wegdeel zit ook een stopstreep (streep 2).
Dus: spoorweg-streep1-leeg vak-streep2
Tussen de stopstrepen zit een weg van rechts (wanneer je in richting spoorweg kijkt).
De spoorbomen gaan dicht. Een auto rijdt door tot op streep 1. Hij staat dus op dat lege vak tussen streep 1 en 2. Hij blokkeert de weg van rechts niet. Een auto achter hem stopt voor de streep 2. Er blijft voldoende ruimte voor verkeer uit de weg van rechts.
Is de auto die is gestopt bij streep 1 in overtreding?
Wij vinden de situatie verwarrend, omdat er twee stopstrepen zijn. De vraag is dus eigenlijk "mag je stilstaan in dat lege vak tussen de stopstrepen, zolang je de weg van rechts niet blokkeert?"
Net vóór de overgang zit een stopstreep (streep 1). Voor deze stopstreep (verder van de overgang af af) zit een leeg vak/wegdeel (dus geen kruis in dat vak / ook geen fietsopstelvak) vak van enkele meters. Voor dit vak/wegdeel zit ook een stopstreep (streep 2).
Dus: spoorweg-streep1-leeg vak-streep2
Tussen de stopstrepen zit een weg van rechts (wanneer je in richting spoorweg kijkt).
De spoorbomen gaan dicht. Een auto rijdt door tot op streep 1. Hij staat dus op dat lege vak tussen streep 1 en 2. Hij blokkeert de weg van rechts niet. Een auto achter hem stopt voor de streep 2. Er blijft voldoende ruimte voor verkeer uit de weg van rechts.
Is de auto die is gestopt bij streep 1 in overtreding?
Wij vinden de situatie verwarrend, omdat er twee stopstrepen zijn. De vraag is dus eigenlijk "mag je stilstaan in dat lege vak tussen de stopstrepen, zolang je de weg van rechts niet blokkeert?"
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Stopstrepen bij spoorwegovergang
Als ik het goed begrijp nader je, over een voorrangsweg, een spoorwegovergang. Kort voor de spoorwegovergang is er een weg naar rechts. Er is een stopstreep voor deze weg naar rechts, door jou 2 genoemd, en voorbij deze weg naar rechts, door jou 1 genoemd. Mijn mening is dat, als de overweglichten rood zijn, dat je voor stopstreep 2 moet stoppen. De stopstreep 1 is alleen voor verkeer dat vanaf de zijweg komt en rechts af wil slaan om het spoor over te steken. De uitzondering is wanneer je stopstreep 2 al gepasseerd bent en het licht dan rood wordt. Dan stop je voor stopstreep 1.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
-
Stopstreep
- Infopolitie Gast
Je vat de situatie goed op. Bedankt voor je blik hierop.
Wij komen regelmatig bij dit betreffende stuk en zien het dus vaak gebeuren dat er een auto in dat vak staat, terwijl de slagbomen zijn gesloten.
Nu ik erover nadenk snap ik de keuze ook voor het niet plaatsen van een kruis (niet stilstaan) in het vak. De kans dat je nog kan stoppen voor rood als je al in het vak rijdt is klein, maar stel het lukt, dan sta je op een plek waar je niet mag stilstaan... Wacht je netjes voor rood, ben je alsnog in overtreding .Dan is het denk ik beter om deze discutabele situatie te krijgen.
Maargoed, ik ben de verkeerskundige die erover gaat niet. In ieder geval weer wat geleerd
Wij komen regelmatig bij dit betreffende stuk en zien het dus vaak gebeuren dat er een auto in dat vak staat, terwijl de slagbomen zijn gesloten.
Nu ik erover nadenk snap ik de keuze ook voor het niet plaatsen van een kruis (niet stilstaan) in het vak. De kans dat je nog kan stoppen voor rood als je al in het vak rijdt is klein, maar stel het lukt, dan sta je op een plek waar je niet mag stilstaan... Wacht je netjes voor rood, ben je alsnog in overtreding .Dan is het denk ik beter om deze discutabele situatie te krijgen.
Maargoed, ik ben de verkeerskundige die erover gaat niet. In ieder geval weer wat geleerd
- Dusty
- Deskundige
- Geslacht:
-
Stopstreep
- Infopolitie Gast
Dat is inderdaad net zo makkelijk!
https://maps.app.goo.gl/S74emBr7s7zQPReP9?g_st=ac
Als je naar achteren kijkt zie je wel een vak met kruis. Net voor de spoorwegovergang is dus het vak zonder kruis
https://maps.app.goo.gl/S74emBr7s7zQPReP9?g_st=ac
Als je naar achteren kijkt zie je wel een vak met kruis. Net voor de spoorwegovergang is dus het vak zonder kruis
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
Wettelijk gezien heeft het kruis geen betekenis.
Als de wegbeheerder daarmee wil verduidelijken dat een kruisingsvlak vrij moet blijven, dan is hij niet erg consequent.
Als de wegbeheerder daarmee wil verduidelijken dat een kruisingsvlak vrij moet blijven, dan is hij niet erg consequent.
-
Stopstreep
- Infopolitie Gast
Ah, dat wist ik ook nog niet! Blijft een opmerkelijke situatie hier. Vind hem nog steeds dubieus. Om nu te gaan proberen of de lokale politie het tolereert vind ik nu ook weer een (potentieel) iets te duur experiment 
-
R van O
- Infopolitie Gast
Betreft het wel kruisingsvlakken? Volgens mij zijn het uitritten van een 30km zone op een ontsluitingsweg. Je blokkeert dan ook geen kruising? Bij het kruis op de weg lijkt mij dit gedaan vanwege een mogelijke hogere verkeersintensiteit vanuit die zijweg/uitrit.
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 58
Ook een T-splitsing is gewoon een kruising, iedere weg met 1 of 2 zijwegen is en blijft gewoon een kruising en kruisingen mogen niet geblokkeerd worden:
Artikel 14 RVV
Bestuurders mogen een kruispunt niet blokkeren.
Wetstekst
kruispunt: kruising of splitsing van wegen;Artikel 14 RVV
Bestuurders mogen een kruispunt niet blokkeren.
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
- MotoRon
- Beheerder
- Geslacht:
Die hier gebruikte “uitritcontructies” zijn m.i. aangelegd om de voorrang op de kruisingen te regelen.
Off Topic
Overigens voldoen beide constructies niet aan de voorwaarden voor een uitrit, maar daar ging de vraag niet over.
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 64
Via Google maps is te zien dat het een T splitsing betreft waar de wegbeheerder door het doortrekken van de trottoir betegeling een soort uitrit idee lijkt te hebben gecreëerd. De aansluiting voldoet verder niet aan de criteria die aan een uitrit constructie worden toegeschreven. Er lijkt dus inderdaad sprake van een kruising en die mag inderdaad niet geblokkeerd worden. Dat andere voertuigen met enige moeite wel kunnen passeren als er iemand stil staat voor gesloten bomen betekent niet dat er dus niet geblokkeerd wordt.
Stay safe out there.
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 58
Ik zou 't nog een graadje scherper willen stellen; of er nou sprake is van een 'voorrangssituatie' of niet, de kruising mag evengoed niet geblokkeerd worden.
De term 'uitrit' geeft alleen de juridisch lagere status aan maar het is immers ook gewoon een kruising en of je nou voorrang hebt of niet, je mag überhaupt niks blokkeren (wat verkeer uit de uitrit gelegenheid geeft om evengoed een andere route te nemen als de spoorbomen gesloten zijn..)
De term 'uitrit' geeft alleen de juridisch lagere status aan maar het is immers ook gewoon een kruising en of je nou voorrang hebt of niet, je mag überhaupt niks blokkeren (wat verkeer uit de uitrit gelegenheid geeft om evengoed een andere route te nemen als de spoorbomen gesloten zijn..)
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
- MotoRon
- Beheerder
- Geslacht: