schadevergoeding

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Madeleine K
Infopolitie Gast

schadevergoeding

Ongelezen bericht door Madeleine K »

Beste forumleden,

Ongeveer 3 jaar geleden heb ik aangifte gedaan i.v.m. mijn ex en staking. Volgens de rechter zou hij alle schade van ruim 70.000 euro moeten vergoeden. Echter is hij hierdoor in de schuldsanering terecht gekomen waardoor zijn schuld wordt kwijtgescholden. Dit terwijl hij wel een koophuis heeft.

Mijn vraag is waarom het huis dan niet verkocht wordt om zijn schuld in te lossen, nu krijg ik maar een beetje.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: schadevergoeding

Ongelezen bericht door Frans »

Opmerking van moderator Frans

Ik heb hem goedgekeurd maar enkel de 1e zin heeft nog enigszins met de politie te maken. Alles wat daarna in je verhaal komt niet meer.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Is de schadevergoeding door de strafrechter of de civiele rechter opgelegd?
Door welke rechter zou de schadevergoeding zijn kwijtgescholden?
Ik twijfel of een strafrechtelijke schadevergoeding onder een schuldsanering valt.
Stay safe out there.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Een snelle zoektocht op internet leet mij dat een door de strafrechter opgelegde schadevergoeding niet onder de Schone lei regeling valt.
Ik kan mij voorstellen dat een koophuis niet verkocht zal worden als er een maximale hypotheek op zit of "onder water" staat. Bij verkoop zal eerst de hypotheeknemer betaald moeten worden en komt alleen een eventuele overwaarde ter beschikking van de overige schuldenaren.
Executie verkoop van onroerend goed levert in de regel ook zelden de feitelijke waarde op.
Stay safe out there.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Bij een schone lei wordt ook gekeken naar de rest @SWAT, het is niet zo dat ze meneer een "schone lei" geven maar dat ie vervolgens in Amsterdam als dakloze onder een brug moet gaan liggen omdat hij de komende 17 jaar nog niet in aanmerking komt voor een huurwoning, ook factoren die ze meenemen in de overweging om een woning wel of niet te verkopen. En bij gelden verkregen uit een misdrijf is het over het algemeen heel simpel, dat geld was niet van hem, dat moet terug. Bij een schadevergoeding kan ik me voorstellen dat er andere keuzes gemaakt worden.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Hoe dan ook. Het Centraal Justieel Incasso Bureau is belast met de inning van een opgelegde strafrechtelijke schadevergoeding. Het slachtoffer moet met vragen over hoe die incasso gaat plaats vinden en welke keuzes daarbij gemaakt worden aldaar zijn.
De politie heeft bij de incasso geen rol.
Stay safe out there.
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Opmerking van moderator Skipperje

Zoals door @Frans aangegeven is er nagenoeg geen link naar de politie. @SWAT heeft aangegeven waar wel informatie gehaald kan worden. Daarmee is de vraag voldoende beantwoord.

Opmerking van moderator Skipperje

Op verzoek geopend
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 59
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Denk dat eerst de vraag van SWAT moet worden beantwoord of het de schadevergoeding door de strafrechter of de civiele rechter is opgelegd. Voor het antwoord maakt dat nogal wat uit.

Maar om voor de wet schuldsanering natuurlijke personen in aanmerking te komen moet men te goeder trouw zijn en de afgelopen 5 jaar geen boete voor een misdrijf of schadevergoeding in verband daarmee hebben gehad. Strafrechtelijke schadevergoedingen en boetes moeten altijd betaald worden.
Zoals SWAT aangaf, informeer bij het CJIB wat de stand van zaken is. Bedenk ook dat voor de schone lei regeling uiteindelijk de rechter akkoord moet gaan.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

@maestro: ik ben even benieuwd hoe zich dat hier verhoudt, eens, een schadevergoeding moet, in principe, altiid worden betaald.

Voor zover we nu lezen uit de casus van TS is juist die schadevergoeding de reden dat de ex van TS dus in de wsnp terecht is gekomen. Dat vervolgens een huis (de vraag an sich) daar niet in betrokken hoeft te worden, daar kunnen talloze redenen voor zijn.

Kennelijk is meneer dus toegelaten tot die wsnp onder alle voorwaarden (en dat zijn er sowieso nogal wat), mag voor wat betreft het huis ook de bank (als er een hypotheek op zit) nog een plasje over doen... enz. En dit alles maakt dat dit veel complexer is dan "gewoon die schadevergoeding betalen", dat was namelijk de aanleiding dat hij in de wsnp geraakte. Ik ben inderdaad wel benieuwd door welke rechtbank dit is opgelegd.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Ik ben ook benieuwd naar wat dat ze maar een beetje krijgt betekent. Het kan beteken dat ze van het totaal maar een beetje krigt of dat ze iedere maand maar een beetje krijgt.

Maar hoe dan ook, als het een strafrechtelijke schadevergoeding betreft komt men niet in aanmerking voor de schuldsanering en zal de rechter aan het einde van de rit niet akkoord mogen gaan met de schone lei. Wat dat betreft riekt het naar een civiel rechtelijke schadevergoeding.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 39

Ongelezen bericht door vraagteken »

Ik mis ik de toepassing van de voorschotregeling tav de schadevergoedingsmaatregel. Dat roept ook de vraag op of de 70.000 alleen voor stalking was. In dat geval wordt er namelijk max 5000 uitgekeerd door het CJIB (https://www.cjib.nl/voorschotregeling). Als het zeden- of geweldsmisdrijf was, is er geen maximum (https://www.cjib.nl/wat-is-een-gewelds-zedenmisdrijf).
Gesloten