Led rugzak toegestaan op motor ?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Magic1992
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:

Led rugzak toegestaan op motor ?

Ongelezen bericht door Magic1992 »

Beste leden

Je ziet de laatste tijd rugzakken met led ogen of volledige led schermen ? Zijn deze toegestaan op de motor ? Of fiets ? Of valt dit onder de geen extra verlichting regel ? Kan dit niet echt goed terug vinden vandaar mijn vraag
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: Led rugzak toegestaan op motor ?

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Grappige vraag want er zit verschil in tussen een motor/auto en een fiets. Dat komt omdat fietsverlichting wel op de bestuurder cq passagier mag worden aangebracht en bij de overige voertuigen niet. Voorbeeld is art 35 van het RVV dat zich op fietsers richt:

Wetstekst

Artikel 35
1 Fietsers voeren tijdens het rijden bij nacht of bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd, verlichting overeenkomstig het tweede tot en met het vierde lid.
2 Een fiets op twee wielen en een fiets op drie wielen met één voorwiel moeten zijn voorzien van een wit of geel licht dat aan de voorzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder een wit of geel licht voert op zijn borst.
3 Op een fiets op meer dan twee wielen met twee voorwielen moeten aan de voorzijde twee witte of twee gele symmetrisch links en rechts van het midden bevestigde lichten worden gevoerd.
4 Een fiets moet zijn voorzien van een rood achterlicht dat aan de achterzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder of een achter de bestuurder gezeten passagier een rood licht voert op zijn rug.
5 Een fiets mag zijn voorzien van twee ambergeel licht stralende richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde.
6 Er mogen niet meer lichten worden gevoerd op een fiets, door de bestuurder daarvan of door een achter de bestuurder gezeten passagier dan de in het tweede tot en met vijfde lid genoemde lichten.

Punt is dat eea bij de overige voertuigen niet speelt en er dus ook geen lid 6 (het verbod) bestaat.. Er bestaat wel een verbod voor extra verlichting in de vorm van 'het voertuig mag niet zijn voorzien van meer verlichting dan toegestaan', maar uw vraag richt zich niet op 't voertuig maar op 't geheel..

Vooralsnog is 't niet verboden om als passagier van een motorrijder om op een iPad op de rug van de bestuurder naar een film te kijken oid of een leeslampje aan te hebben..

Aan de andere kant; ik ken 't fenomeen niet maar als 't echt uit de hand begint te lopen wordt de wetgeving vanzelf een keer aangepast..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Magic1992
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:

Ongelezen bericht door Magic1992 »

Ik kan u een link geven van de rugzak misschien dat dat het iets duidelijker maakt ? Het gaat trouwens in eerste instantie om als je de rugzak om zou hebben als bestuurder van de motor https://www.etsy.com/be/listing/1609198565/led-rugzak-led-ogen-rugzak-led
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik vind het een vreemde uitspraak, maar in Staatsblad 2022, 413 staat:
Uit de Regeling voertuigen volgt echter wel dat verlichting op kleding of helm van motorrijders en hun passagiers niet is toegestaan. Wat wel mag aan verlichting staat namelijk expliciet in deze regeling. Hieruit volgt dus ook wat niet mag, zoals het voeren van verlichting op helm en kleding.

Het enige wat ik mij hierbij voor kan stellen is bijvoorbeeld een remlicht in de helm. Dat is een licht dat reageert op remmen en dus onderdeel van de motor. Dat mag inderdaad niet op een helm zijn. Maar een rugzak met led lichtjes? Ik dacht en denk nog steeds, dat dat mag.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten