Eerste boete ooit na 9 jaar
Moderator: Moderatorteam
-
Tajko
- Infopolitie Gast
Eerste boete ooit na 9 jaar
Moet even m’n frustratie kwijt… Gisteravond rond 21:15 stond ik met m’n vrouw, dochter en hond op het Noordereiland. Na een drukke dag gewoon even kort genieten van de zonsondergang en kijken naar een schip dat zou vertrekken. We stonden daar misschien 10 minuten stil bij de busbaan.
Natuurlijk had ik kunnen parkeren, wat ik altijd doe, maar ik dacht: we zijn zo weer weg, het is maar heel even. Er stonden trouwens nog twee auto’s op diezelfde plek. Geen bus te bekennen, niemand tot last, gewoon even rustig genieten.
Ik snap 100% dat het daar officieel niet mag, en ik heb ook netjes aangegeven dat het absoluut niet mijn bedoeling was om iemand tot last te zijn of me niet aan de regels te houden. De agent was nog een jonge jongen; ik neem het hem ook niet kwalijk, maar het voelde gewoon wat onnodig. Hij had ook gewoon kunnen vragen of we even wilden doorrijden, dan was ik binnen twee seconden weg geweest.
Juist iemand die al 9 jaar z’n rijbewijs heeft en nog nooit een boete heeft gehad — niet eens voor 1 km te hard — had best een waarschuwing kunnen krijgen.
Natuurlijk had ik kunnen parkeren, wat ik altijd doe, maar ik dacht: we zijn zo weer weg, het is maar heel even. Er stonden trouwens nog twee auto’s op diezelfde plek. Geen bus te bekennen, niemand tot last, gewoon even rustig genieten.
Ik snap 100% dat het daar officieel niet mag, en ik heb ook netjes aangegeven dat het absoluut niet mijn bedoeling was om iemand tot last te zijn of me niet aan de regels te houden. De agent was nog een jonge jongen; ik neem het hem ook niet kwalijk, maar het voelde gewoon wat onnodig. Hij had ook gewoon kunnen vragen of we even wilden doorrijden, dan was ik binnen twee seconden weg geweest.
Juist iemand die al 9 jaar z’n rijbewijs heeft en nog nooit een boete heeft gehad — niet eens voor 1 km te hard — had best een waarschuwing kunnen krijgen.
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 64
Re: Eerste boete ooit na 9 jaar
Dat had gekund. Als hij eerder ergens rechtsaf was geslagen had u ook geen boete gehad. Kortom een heleboel wat alsjes. Feit blijft dat u in overtreding was en dat kan dus een vervolg hebben. Dan heeft u nog geluk dat we in Nederland geen verhoogde boetes hebben als een overtreding ook nog eens opzettelijk wordt gepleegd. U wist immers dat u daar niet mocht staan en toch deed u het.
Ook is er geen regel die zegt dat overtreden is toegestaan zolang niemand wordt gehinderd.
Ook is er geen regel die zegt dat overtreden is toegestaan zolang niemand wordt gehinderd.
Stay safe out there.
-
Tajko
- Infopolitie Gast
Bedankt voor uw reactie, maar ik denk dat u de kern van mijn verhaal mist. Ik heb nergens gezegd dat ik het niet fout vond of dat de regels niet gelden — ik gaf zelfs aan dat ik het 100% snap. Het ging mij om de manier waarop ermee wordt omgegaan. Er is een groot verschil tussen handhaven om begrip en bewustwording te creëren, en direct straffen terwijl er overduidelijk geen sprake was van hinder of gevaar.
Dat u meteen spreekt over “opzettelijk” overtreden vind ik eerlijk gezegd nogal kort door de bocht. Er is ook zoiets als situatie-inschatting en gezond verstand. Niet alles hoeft zwart-wit benaderd te worden.
Maar goed, als we echt alles altijd strikt volgens de regels zouden doen, zouden we ook nooit meer een paar seconden over een oranje verkeerslicht rijden of stilstaan om iemand even uit te laten stappen.
Dat u meteen spreekt over “opzettelijk” overtreden vind ik eerlijk gezegd nogal kort door de bocht. Er is ook zoiets als situatie-inschatting en gezond verstand. Niet alles hoeft zwart-wit benaderd te worden.
Maar goed, als we echt alles altijd strikt volgens de regels zouden doen, zouden we ook nooit meer een paar seconden over een oranje verkeerslicht rijden of stilstaan om iemand even uit te laten stappen.
Hoewel ik het eens ben met het feit dat je als agent niet altijd over hoeft te gaan tot het uitschrijven van een beschikking is dat wél de keuze van die verbalisant zelf, op dat moment, tijdstip en lokatie.Tajko schreef: 13 mei 2025, 23:31 Na een drukke dag gewoon even kort genieten van de zonsondergang en kijken naar een schip dat zou vertrekken. We stonden daar misschien 10 minuten stil bij de busbaan.
<knip>
Geen bus te bekennen, niemand tot last, gewoon even rustig genieten.
Ik snap 100% dat het daar officieel niet mag,
Daarnaast, ik heb je eigen bericht even ingekort hierboven geplakt. Ik kan er niets anders uithalen dan dat je heel bewust op die plek, op die busbaan, even bent gestopt om te genieten van een schip en de ondergaande zon. Dat er op dat moment geen bus te zien was is logisch, een busbaan betekent dat er bussen rijden, geen bussen parkeren.
En toch kan ik me ook "het moment" voorstellen, een mooie ondergaande zon, een schip wat vertrekt, zaken die Nederland op zijn mooist maken en ook iets waar ik zeker van zou kunnen genieten. Maar dit alles neemt niet weg dat je welbewust, of om met je eigen woorden te spreken, "opzettelijk", die overtreding hebt begaan. Zeker wel, en met een goeie reden ook, het moment was er ook voor.
En dat neemt niet weg dat die verbalisant gelijk had ook.
Had hij 'm moeten schrijven? Hij koos ervoor om het wel te doen en dat was dus geheel aan de verbalisant, ik heb daar geen mening over.
Ben je het echt niet eens met de beschikking dan kun je het bezwaar en beroepstraject volgen, wacht daarvoor de brief af die je gaat krijgen, daar staan alle instructies op. Ik zie echter geen aanknopingspunten om hier met succes een bezwaar in te (kunnen) dienen.
Betaal die beschikking, slik een keer en ja, dit is balen, maar neem het als leermoment. Geniet de volgende keer opnieuw van een mooi stuk Nederland maar doe het op een veilige plek waar je wel mag staan.
Succes!
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Sterker nog, parkeren deed je nu ook al. Je zegt zelf al:
En dat is parkeren. Dat er ook nog andere twee andere auto’s stonden, is niet van belang, evenmin dat er geen bus te bekennen was.
Daarnaast is het ook niet van belang dat je daar geparkeerd stond, het gebruik van de busbaan/een busstrook is al verboden, dus ook erop rijden of stoppen.
Met jouw verklaring met betrekking tot het parkeren op/gebruik van de busbaan, ben ik ervan overtuigd dat bezwaar maken volkomen zinloos is. Dat ben ik helemaal eens met Frans.Frans schreef: 14 mei 2025, 07:27 Ben je het echt niet eens met de beschikking dan kun je het bezwaar en beroepstraject volgen, wacht daarvoor de brief af die je gaat krijgen, daar staan alle instructies op. Ik zie echter geen aanknopingspunten om hier met succes een bezwaar in te (kunnen) dienen.
-
Tajko
- Infopolitie Gast
Dank voor uw uitgebreide en nette reactie, die waardeer ik zeker. U heeft gelijk, het was een bewuste keuze om daar even kort stil te staan. Niet met de bedoeling om regels te negeren, maar gewoon omdat het een mooi moment was en ik niemand in de weg stond.Frans schreef: 14 mei 2025, 07:27Hoewel ik het eens ben met het feit dat je als agent niet altijd over hoeft te gaan tot het uitschrijven van een beschikking is dat wél de keuze van die verbalisant zelf, op dat moment, tijdstip en lokatie.Tajko schreef: 13 mei 2025, 23:31 Na een drukke dag gewoon even kort genieten van de zonsondergang en kijken naar een schip dat zou vertrekken. We stonden daar misschien 10 minuten stil bij de busbaan.
<knip>
Geen bus te bekennen, niemand tot last, gewoon even rustig genieten.
Ik snap 100% dat het daar officieel niet mag,
Daarnaast, ik heb je eigen bericht even ingekort hierboven geplakt. Ik kan er niets anders uithalen dan dat je heel bewust op die plek, op die busbaan, even bent gestopt om te genieten van een schip en de ondergaande zon. Dat er op dat moment geen bus te zien was is logisch, een busbaan betekent dat er bussen rijden, geen bussen parkeren.
En toch kan ik me ook "het moment" voorstellen, een mooie ondergaande zon, een schip wat vertrekt, zaken die Nederland op zijn mooist maken en ook iets waar ik zeker van zou kunnen genieten. Maar dit alles neemt niet weg dat je welbewust, of om met je eigen woorden te spreken, "opzettelijk", die overtreding hebt begaan. Zeker wel, en met een goeie reden ook, het moment was er ook voor.
En dat neemt niet weg dat die verbalisant gelijk had ook.
Had hij 'm moeten schrijven? Hij koos ervoor om het wel te doen en dat was dus geheel aan de verbalisant, ik heb daar geen mening over.
Ben je het echt niet eens met de beschikking dan kun je het bezwaar en beroepstraject volgen, wacht daarvoor de brief af die je gaat krijgen, daar staan alle instructies op. Ik zie echter geen aanknopingspunten om hier met succes een bezwaar in te (kunnen) dienen.
Betaal die beschikking, slik een keer en ja, dit is balen, maar neem het als leermoment. Geniet de volgende keer opnieuw van een mooi stuk Nederland maar doe het op een veilige plek waar je wel mag staan.
Succes!
Ik begrijp ook heel goed dat de agent formeel het volste recht had om de boete uit te schrijven, en die realiteit is me ook direct duidelijk geworden. Ik vond het vooral jammer dat er in zo’n situatie geen ruimte meer lijkt voor een kleine waarschuwing, zeker bij iemand zonder enkele voorgeschiedenis. Maar goed, dat is ook precies wat u bedoelt met het “leermoment”.
Nogmaals dank voor de nette uitleg, ik neem het sportief op!
Ik kan me goed voorstellen dat zo'n boete zuur voelt. Per slot van rekening parkeer je je auto ook altijd netjes als je naar een vertrekkend schip bij ondergaande zon gaat kijken. Juist omdat je weet dat het zo hoort. Behalve deze keer.
Die agent weet ook niet hoe vaak je daar al gestaan hebt met goed fatsoen en keurig volgens de regels. Die agent heeft vandaag al tien verbaliseringsgesprekken gevoerd waarbij iedereen, ja echt iedereen, zegt dat hij normaal altijd voor rood wacht, normaal altijd een gordel draagt en normaal nooit over een dubbel doorgetrokken inhaalt. Echt niet, dit was de eerste keer.
De ervaring leert namelijk ook dat waarschuwen erg weinig zin heeft als je een gedragsveranderend effect wil sorteren. Dat zijn mensen na tien minuten weer vergeten en ze gaan verder met hun leven. Die boete die zo zuur voelt onthouden ze heel lang. Het frustreert zelfs. Men is er lang mee bezig in gedachten. Zelfs zo erg dat je het op een forum gaat schrijven. Ik zou zeggen maximaal effect.
Sterker nog. Ik durf te beweren dat het effect vele malen groter is dat je het nu niet nog eens doet dan dat hij je gewaarschuwd had. Los van het feit dat ik me ook goed kan voorstellen dat je nu geen "zero streak" meer hebt vanwege je eerste boete (nul is natuurlijk wel een mooie prestatie) , wil ik je een vraag stellen.
Als je even alle emotie probeert uit te schakelen. Los van het feit wat je ervan vindt en terecht of niet... Als je heel eerlijk bent en naar de effect uitwerking kijkt. Wat heeft denk je er het meest duurzaam en langdurig voor gezorgd dat je daar niet meer parkeert bij zonsondergang? Een waarschuwing? Of een boete?
Die agent weet ook niet hoe vaak je daar al gestaan hebt met goed fatsoen en keurig volgens de regels. Die agent heeft vandaag al tien verbaliseringsgesprekken gevoerd waarbij iedereen, ja echt iedereen, zegt dat hij normaal altijd voor rood wacht, normaal altijd een gordel draagt en normaal nooit over een dubbel doorgetrokken inhaalt. Echt niet, dit was de eerste keer.
De ervaring leert namelijk ook dat waarschuwen erg weinig zin heeft als je een gedragsveranderend effect wil sorteren. Dat zijn mensen na tien minuten weer vergeten en ze gaan verder met hun leven. Die boete die zo zuur voelt onthouden ze heel lang. Het frustreert zelfs. Men is er lang mee bezig in gedachten. Zelfs zo erg dat je het op een forum gaat schrijven. Ik zou zeggen maximaal effect.
Sterker nog. Ik durf te beweren dat het effect vele malen groter is dat je het nu niet nog eens doet dan dat hij je gewaarschuwd had. Los van het feit dat ik me ook goed kan voorstellen dat je nu geen "zero streak" meer hebt vanwege je eerste boete (nul is natuurlijk wel een mooie prestatie) , wil ik je een vraag stellen.
Als je even alle emotie probeert uit te schakelen. Los van het feit wat je ervan vindt en terecht of niet... Als je heel eerlijk bent en naar de effect uitwerking kijkt. Wat heeft denk je er het meest duurzaam en langdurig voor gezorgd dat je daar niet meer parkeert bij zonsondergang? Een waarschuwing? Of een boete?
-
Tajko
- Infopolitie Gast
Dank voor de reacties. Even voor de duidelijkheid: ik ben niet boos geweest op de agent en had dat ook zeker niet in mijn bericht bedoeld. Ik ben altijd beleefd en respectvol, ook in dit geval. Er is bij mij geen sprake van woede, ik wilde het gewoon even van me afschrijven omdat dat voor mij goed werkt.
De agent deed natuurlijk ook gewoon zijn werk, daar heb ik alle begrip voor. Misschien dat het anders was gelopen als hij alleen was geweest en niet samen met collega’s, op een plek waar verder niemand bij was. Maar goed, dat is achteraf en hoort er ook bij.
Ik zie het sportief, les geleerd, en het gaat me in ieder geval niet meer gebeuren.
Fijne dag.
De agent deed natuurlijk ook gewoon zijn werk, daar heb ik alle begrip voor. Misschien dat het anders was gelopen als hij alleen was geweest en niet samen met collega’s, op een plek waar verder niemand bij was. Maar goed, dat is achteraf en hoort er ook bij.
Ik zie het sportief, les geleerd, en het gaat me in ieder geval niet meer gebeuren.
Fijne dag.
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
Opmerking van moderator MotoRon
Waarmee dit topic gesloten kan worden- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
Ik voeg nog een opmerking toe, wat TS misschien tot nadenken zet. Hij stond daar, nog 2 auto's stonden daar. Is het misschien een plek waar met regelmaat auto's even parkeren en is er daarom geklaagd vanuit de busonderneming? Dat zou een reden kunnen zijn dat het politiekorps heeft besloten daar repressief op te treden.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit