invoegen snelweg
Moderator: Moderatorteam
-
Roland
- Infopolitie Gast
-
de_noorman
- Infopolitie Gast
D'r zit voor mij toch wel enig verschil tussen even knipperen om een collega-chauffeur even aan te duiden dat ie er voorbij is of fors op je rem moeten gaan staan om een invoeger voorrang te laten nemen.The Scorpion schreef:even knipperen is goed, even uitwijken is een drama. natuurlijk
Met het eerste wordt niemand gehinderd of in gevaar gebracht, met het laatste kunnen allerlei ongewenste danwel onverwachte situaties ontstaan waarbij het niet ondenkbaar is dat er materiële schade ontstaat of zelfs doden en gewonden te betreuren kunnen zijn. En de eventuele files met bijbehorende extra ergernis en eventueel agressie krijg je er dan zelfs geheel gratis bij.
-
koopman
- Infopolitie Gast
Lees wat ik schrijf: Als ik ruimte links heb, ga ik naar links, en niemand die mij daarvoor kan of zal beboeten. Want ik blijf namelijk niet links rijden, en breng ook het verkeer niet in gevaar.de_noorman schreef:D'r zit voor mij toch wel enig verschil tussen even knipperen om een collega-chauffeur even aan te duiden dat ie er voorbij is of fors op je rem moeten gaan staan om een invoeger voorrang te laten nemen.The Scorpion schreef:even knipperen is goed, even uitwijken is een drama. natuurlijk
Met het eerste wordt niemand gehinderd of in gevaar gebracht, met het laatste kunnen allerlei ongewenste danwel onverwachte situaties ontstaan waarbij het niet ondenkbaar is dat er materiële schade ontstaat of zelfs doden en gewonden te betreuren kunnen zijn. En de eventuele files met bijbehorende extra ergernis en eventueel agressie krijg je er dan zelfs geheel gratis bij.
-
de_noorman
- Infopolitie Gast
Uit andere berichten begrijp ik dat het (zoals ik al vermoedde) niet is toegestaan om onnodig links te rijden. Zelfs niet om een invoeger ruimte te geven als gevolg van zijn of haar slechte invoeg-actie. Ook lees ik dat met dit ongewenste gedrag het onjuist cq voortijdig invoegen juist wordt aangemoedigd. We zullen het maar aan de deskundigen overlaten of daar een bon voor geschreven wordt. Het zal uiteraard ook van de situatie afhangen. Maar helemaal legaal is het niet.koopman schreef:Lees wat ik schrijf: Als ik ruimte links heb, ga ik naar links, en niemand die mij daarvoor kan of zal beboeten. Want ik blijf namelijk niet links rijden, en breng ook het verkeer niet in gevaar.
Ik begrijp best dat u dit alles uit "vriendelijkheid" doet voor de invoegende bestuurder. Dat lijkt inderdaad op het eerste gezicht heel erg aardig en vriendelijk, maar u creeërt daarmee toch een geheel eigen "set" aan verkeersregels die compleet haaks staan op de geldende verkeersregels. Dat is op z'n minst inconsequent en verwarrend voor andere bestuurders die zich wel graag aan de gangbare verkeersregels willen houden. Dat kan dan weer tot onverwachte situaties of boosheid of agressie leiden. Lees in dit verband ook even mijn posting over het voet/fietspad, eerder in dit topic.
Het is soms al lastig genoeg dat bestaande verkeersregels worden overtreden, maar als er ook nog allerlei zelfverzonnen regels bijkomen, dan wordt het onoverzichtelijk en weet je niet meer waar je aan toe bent.
Maar wat het geknipper van die vrachtwagens hier nu mee te maken heeft, is mij eigenlijk een raadsel.
- The Scorpion
- OnTroerend goed
- Roepnaam: Sire
- Leeftijd: 44
eigenlijk is het een probleem dat wordt opgeblazen omdat teveel mensen te weinig nadenken en vooruitkijken bij het rijden. Als ik links zit en er nadert een oprit, hou ik er rekening mee dat mensen op de rechterbaan even naar links komen om invoegende mensen ruimte te geven. zelf doe ik dat ook, en zelf ben ik er ook 'blij' mee als men voor mij ruimte maakt.
Wie rent, bekent!
-
Mofkap
- Infopolitie Gast
Tot nu toe ben ik in al die jaren acht keer bij een aanrijding betrokken geweest.
Twee maal door mijn eigen onoplettendheid. Een maal door een taxi die wel door heel donker oranje reed en in mijn zijkant kwam zetten. Drie maal met een invoeger, die dacht dat ik wel ruimte zou geven. En twee maal met een bestuurder die van rijstrook wisselde om een ander uit misplaatste beleefheid de ruimte te geven.
Door één van die laatste acties heb ik anderhalf jaar in een rolstoel mogen doorbrengen en daarna nog revalideren. Op de motor was ik hartstikke dood geweest.
Nog bedankt voor uw vriendelijkheid om van rijstrook te wisselen.
Twee maal door mijn eigen onoplettendheid. Een maal door een taxi die wel door heel donker oranje reed en in mijn zijkant kwam zetten. Drie maal met een invoeger, die dacht dat ik wel ruimte zou geven. En twee maal met een bestuurder die van rijstrook wisselde om een ander uit misplaatste beleefheid de ruimte te geven.
Door één van die laatste acties heb ik anderhalf jaar in een rolstoel mogen doorbrengen en daarna nog revalideren. Op de motor was ik hartstikke dood geweest.
- The Scorpion
- OnTroerend goed
-
Mofkap
- Infopolitie Gast
Scorpion, het gaat om de foute gewoonte. O, er is een invoeger, laat ik maar naar links gaan om ruime te maken. Ik kon geen kant meer op en de vangrail kaatst aardig.
Als er voor mij iemand ruimte maakt als ik wil invoegen, dan voeg ik vaak bewust juist niet in, maar wacht even. Na de volgende auto of zo.
Vooral de argumenten van de invoegers met wie ik de aanrijding heb gehad zijn het vermelden waard: "Ik had mijn richtingaanwijzer toch uit, je zag toch dat ik naar links wilde.", Had je niet even ruimte kunnen maken en me voor laten gaan?" en "ik kom van rechts, dus ik heb voorrang."
O ja, ik ben nog een aanrijding vergeten in Warszawa, Polska. Ook iemand die van rijstrook wisselde , dan ben je helemaal in de aap gelogeerd. Het hele verhaal staat in mijn reisverslag Polen op mijn website.
Als er voor mij iemand ruimte maakt als ik wil invoegen, dan voeg ik vaak bewust juist niet in, maar wacht even. Na de volgende auto of zo.
Vooral de argumenten van de invoegers met wie ik de aanrijding heb gehad zijn het vermelden waard: "Ik had mijn richtingaanwijzer toch uit, je zag toch dat ik naar links wilde.", Had je niet even ruimte kunnen maken en me voor laten gaan?" en "ik kom van rechts, dus ik heb voorrang."
O ja, ik ben nog een aanrijding vergeten in Warszawa, Polska. Ook iemand die van rijstrook wisselde , dan ben je helemaal in de aap gelogeerd. Het hele verhaal staat in mijn reisverslag Polen op mijn website.
Laatst gewijzigd door Mofkap op 24 jul 2006, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- The Scorpion
- OnTroerend goed
tja ik ben toch meer van : als het kan moet het kunnen.
rare vergelijking, maar ik rijd vaak door rood. dat doe ik alleen als het kan. tot nu toe in ieder geval altijd goed gegaan
kan het niet, doe ik het niet. maar toch is het soms nodig (werk, uiteraard).
net als met dat invoegen. rij ik rechts en zie dat iemand in wil voegen, maar zie ik in mn linker spiegeltje Mofkap aan komen zeilen, blijf ik lekker rechts. zit er niemand, ga ik naar links. makkelijk zat.
rare vergelijking, maar ik rijd vaak door rood. dat doe ik alleen als het kan. tot nu toe in ieder geval altijd goed gegaan
net als met dat invoegen. rij ik rechts en zie dat iemand in wil voegen, maar zie ik in mn linker spiegeltje Mofkap aan komen zeilen, blijf ik lekker rechts. zit er niemand, ga ik naar links. makkelijk zat.
Wie rent, bekent!
-
Roland
- Infopolitie Gast
Inderdaad, dan ben je gewoon aan het anticiperen in mijn beleving. Iets wat veel vrouwen mensen niet doen.
Opmerking van moderator ..::Frans::..
Modmelding hersteld. Humor moet m.i. ook wel een beetje kunnen hoor, mochten meerderen dit soort opmerkingen grievend vinden, graag een pb mijn richting uit.-
femke71
- Infopolitie Gast
maar goed dat je die laatste woorden erbij zette schrok me rot...rare vergelijking, maar ik rijd vaak door rood. dat doe ik alleen als het kan. tot nu toe in ieder geval altijd goed gegaan kan het niet, doe ik het niet. maar toch is het soms nodig (werk, uiteraard
Inderdaad, dan ben je gewoon aan het anticiperen in mijn beleving. Iets wat veel vrouwen mensen niet doen.
Laatst gewijzigd door femke71 op 25 jul 2006, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo doe ik dat ook! De andere bestuurder ziet dan dat het niet nodig was om ruimte te maken. De invoegstrook is immers lang genoeg en ik kan immers inschatten hoe ik kan invoegen?Mofkap schreef:
Lees de motivatie die ik in de opleiding gekregen heb over deze zaak nog eens als je wilt.Roland schreef:Ik ga altijd, indien mogelijk, even naar links bij invoegstroken indien er verkeer wil invoegen. Ik vindt het zelf nml erg prettig als anderen dit ook bij mij doen.
En de motivatie die ik bij de rijinstructie heb gekregen? (KLPD-Driebergen)The Scorpion schreef:tja ik ben toch meer van : als het kan moet het kunnen.
rare vergelijking, maar ik rijd vaak door rood. dat doe ik alleen als het kan. tot nu toe in ieder geval altijd goed gegaankan het niet, doe ik het niet. maar toch is het soms nodig (werk, uiteraard).
Dat je niet links blijft rijden is geen reden dat je niet beboet kan/zal worden.koopman schreef: Lees wat ik schrijf: Als ik ruimte links heb, ga ik naar links, en niemand die mij daarvoor kan of zal beboeten. Want ik blijf namelijk niet links rijden, en breng ook het verkeer niet in gevaar.
Ik heb inderdaad ook geleerd daar rekening mee te houden. Want zelfs als je met 220 km/u, met zwaailichten en sirene naar een spoedopdracht rijdt, komen ze met bosjes naar links zijlen.The Scorpion schreef:eigenlijk is het een probleem dat wordt opgeblazen omdat teveel mensen te weinig nadenken en vooruitkijken bij het rijden. Als ik links zit en er nadert een oprit, hou ik er rekening mee dat mensen op de rechterbaan even naar links komen om invoegende mensen ruimte te geven. zelf doe ik dat ook, en zelf ben ik er ook 'blij' mee als men voor mij ruimte maakt.
Dan vind ik dat de_noorman een erg goed uittreksel maakt van wat er reeds besproken is.
Voor mij hoeft niemand ruimte te maken en ben dan dus ook niet blij. Nagenoeg alle opritten zijn zo gemaakt dat je onafhankelijk van het andere verkeer kunt invoegen. Het is de kwaliteit die je als bestuurder moet hebben. Als je op je rijexamen B zegt dat je gezakt bent, maar dat te wijten is aan de medeweggebruiker die geen ruimte maaktte sla je denk ik een flater. Kortom, door het ruimte maken voor de invoeger, verleren we massaal hoe we ooit een keer geleerd hebben correct in te voegen.
-
Mofkap
- Infopolitie Gast
Trouwens als je ruimte maakt voor een invoeger door op de linker rijstrookte gaan rijden dan ben je subiet ook gezakt.funkyduck schreef: Als je op je rijexamen B zegt dat je gezakt bent, maar dat te wijten is aan de medeweggebruiker die geen ruimte maaktte sla je denk ik een flater. Kortom, door het ruimte maken voor de invoeger, verleren we massaal hoe we ooit een keer geleerd hebben correct in te voegen.
-
Roland
- Infopolitie Gast
Het is mij anders aangeleerd door mijn rij-instructeur. (rijschool)Mofkap schreef:Trouwens als je ruimte maakt voor een invoeger door op de linker rijstrookte gaan rijden dan ben je subiet ook gezakt.funkyduck schreef: Als je op je rijexamen B zegt dat je gezakt bent, maar dat te wijten is aan de medeweggebruiker die geen ruimte maaktte sla je denk ik een flater. Kortom, door het ruimte maken voor de invoeger, verleren we massaal hoe we ooit een keer geleerd hebben correct in te voegen.
-
koopman
- Infopolitie Gast
Mofkap schreef:Tot nu toe ben ik in al die jaren acht keer bij een aanrijding betrokken geweest.
Tjeetje Mofkap, jij heb toch wel veel in je leventje meegemaakt.
Hou je jezelf aan de regels wordt je van de weg gereden.
Hou je jezelf niet aan die regels wordt je ook van de weg gereden.
Laat mij na al die jaren die ik langs de weg heeft gezeten zelfs als internationaal vrachtwagenchauffeur, die vriendelijkheid op de weg mijzelf te zijn.
Komt het mij heel goed uit.
Zoals je misschien al weet ben ik 57 jaar oud en rijd al jarenlang schadevrij.
En dat gun ik ook die invoeger (als ik links ruimte heb laat ik hem ertussen) ook veel plezier dan veel schade.